Beskrivning av pass på Yogahem

Det finns många olika former av yoga och det kan till synes verka krångligt att veta vilken typ av yoga som passar just dig. Här beskrivs de former av yoga som vi kan erbjuda på Yogahem.

För att reda ut begreppen kan vi börja med att förklara att alla former av yoga som innehåller fysiska positioner kallas för HATHA YOGA. Det betyder att de typer av yoga som vi i västvärlden oftast utövar är någon form av Hatha yoga. Hatha yoga är ett således ett paraplybegrepp som sedan, under tidens gång, har delats in i andra stilar av yoga beroende på HUR vi utövar Hatha yogan. Därför är alla pass på Yogahem i grund och botten Hatha yoga, men de har ändå olika namn beroende på hur vi väljer att utöva den. 

Målet med alla yogaformer är att komma åt vårt inre välmående och skapa förmågan att stilla vår överaktiva hjärna. De fysiska positionerna och andningsövningarna är verktyg som vi använder för att så småningom nå målet.

VINYASA YOGA

Vinyasa yoga är en dynamisk form av Hatha Yoga där stående, sittande och liggande yogapositioner sammanlänkas med varandra i rörelser.  Inandning och utandning styr rörelserna och vi får öva oss på att bli mer medvetna om hur vi andas när vi rör oss. Vi skulle kunna säga att andningen är själva motorn i rörelserna. Solhälsning A och B är exemel på sammanlänkade rörelser som vi använder i vinyasa yoga. Vinyasa yoga kan göras mycket lätt och passar alla, men den kan också anpassas till att vara fysiskt krävande om man vill det. Vinyasa yogan har en oändlig möjlighet att kombinera positioner med varandra.

På Yogahem har vi tre olika Vinyasa pass:

Vinyasa för nybörjare: Måndagar och onsdagar 17.30: Ett pass för dig som är nybörjare och inte är redo för allt för utmanande positioner. Här rör vi oss långsamt men får ändå utmana balans och lätt styrka på din nivå. Du anpassar alltid efter din kropp och förmåga.

Vinyasa Fortsättning: tisdagar 17.30 och lördagar 10.30 Detta pass vänder sig till dig som känner igen flödet i solhälsningarna och börjar känna dig van att röra dig emellan dessa. Här ligger fokus på att träna på ett flöde som vi upprepar flera gånger och vi lägger till positioner efter varje varv. 

Medelsvår Vinyasa: Onsdagar 19.00 och söndagar 18.30: Ett pass för dig som känner att du vill ha lite mera utmaning i styrka, balans och koncentration. Här får den som vill utrymme att träna positioner upp och ner under säkra former (tex huvudstående eller handstående. ) Det är inget krav på att kunna göra eller ens vilja göra sådana positioner, passet inbjuder till stor variation beroende på vad du vill.

HATHA YOGA

Precis som vi inledningsvis beskrev så är alla yogaformer där vi utövar fysiska yogapositioner en typ av Hatha yoga. Hatha yoga och Vinyasa yoga är mycket lika varandra men det som kan skilja åt är att Hatha yogan håller positionerna något längre än i Vinyasayoga. Hatha yogans olika positioner kan ibland intas  ifrån en neutral position i stående, istället för att positionen vävs in i en sekvens, som i Vinyasayoga. Det är marginella skillnader och det bästa är att prova sig fram till vad som passar dig bäst.

Vi har mjuk Hatha yoga mot stress på söndagar kl 17.00. På detta pass gör vi inga solhälningar. Vi tar mer tid på oss i de olika positionerna och vi får mer tid till avslappning i början och i slutet av passet.

YIN YOGA

De enkla positionerna utförs i sittande eller liggande. Här låter du dina muskler slappna av helt eftersom positionerna hålls i 3-5 minuter. Du får på detta sätt en djupare stretch i muskulaturen och i bindväven. Du får tid att släppa taget och bara vara i en position. Vi jobbar med att öka vårt rörelseomfång i muskler och leder så att vi kan få ut det maximala av vår träning. Förutom de fysiska fördelarna yinyoga ger får vi även träna vårt tålamod. Vi får en chans att träna vårt medvetande och lära oss släppa taget om tankar. Yin yoga kan vi erbjuda i perioder beroende på vilken instruktör som finns tillgänglig. 

S.U.P. YOGA

SUP står för Stand-up Paddleboard. SUP-yoga är helt enkelt yoga som utövas på en sådan bräda. Föreklat kan man säga att vi har bytt ut yogamattan mot en bräda som flyter omkring på vattnet. Det bästa är att paddla ut en sommar-dag då vattenytan är lugn. När vi har hittat en bra ställe ute på vattnet så kastar vi i ett ankare som gör att vi inte kommer att driva bort när vi yogar.

SUP-yoga är mycket bra träning för balansen. Du kommer att få tillfälle att träna på fokus på ett annat sätt än när vi tränar på mattan. Vi ramlar i vattnet ibland, och det kan vara lite skönt att få ett oväntat dopp i Vätterns klara vatten. Vi håller oss på ganska grunt vatten: ca 1,5 – 2 meters djup. Simkunnighet krävs.

Vi erbjuder privata pass i SUP yoga utefter efterfrågan. Kontakta oss för mer info.

Asana FITNESS

Fredagar 16.30-17.30. Detta är ett rent fysiskt pass med inspiration hämtad ifrån yogans olika positioner men detta är INTE yoga.   Hit kommer du som vill svettas och röra dig snabbt bara för att det är roligt att röra sig. Det händer att vi tränar att stå på händer eller hänger upp och ner i en yoga-gunga bara för att känna på känslan att vara upp och ner. (frivilligt såklart, detta är bara en liten del av passet och det finns utrymme att göra något lättare) Vi rör oss i takt till musik och ser till att få in lite fredags-fys före fredags-mys!

Besöksadress:

Yogahem AB 

Vintergatan 7

591 32 Motala

Email: info@yogahem.se

  • Vår YouTube kanal
  • Besök vår yogastudio på Instagram
  • Vår yogastudio på facebook